ВАША ДУМКА

Шановні учасники семінару.

Просимо висловити Вашу думку з даних питань:

 1. Чи згодні Ви з тезою: «Психічне  здоров'я педагога - запорука психологічного комфорту дитини».


 2.  Чи згодні Ви з тезою: « Найбільш вагомим фактором, від якого залежить успіх впровадження нових освітніх технологій є психологічна готовність, здатність  педагогічних працівників до інновацій».  

12 комментариев:

  1. Від того, який слід залишить школа в житті людини, багато чого залежить у її подальші долі і діяльності.
    У школі дитина не лише здобуває основні знання, але й спілкується і взаємодіє з однокласниками і вчителями. Один із чинників, що впливають на ставлення до навчання, - психологічна атмосфера у класі і школі. Якщо дитина відчуває повагу до себе з боку вчителів, зацікавленість у її успіхах, доброзичливість, то з радістю йде до школи і приділяє навчанню набагато більше уваги, що позначається на результатах навчальної діяльності. У протилежному випадку в дитини формується байдужість, а то й негативне ставлення до школи, що впливає на якість навчальних знань, умінь і навичок.
    Адміністрація та вчителі навчального закладу прагнуть створити комфортні умови для навчання та виховання учнів. Дедалі більше з’являється вчителів з абсолютно іншою психологією: спрямованість на дитину та її інтереси, прагнення співпрацювати, розуміння одне одного, взаємодопомога.
    Дійсно, від психічного здоров'я педагога залежить і психологічний комфорт дитини. Взаєморозуміння і відкритість – основа рівноправних , безконфліктних стосунків. Утім, процес становлення взаєморозуміння досить складний і тривалий. Щоб навчитися розуміти інших, в НВК організована робота постійно-діючого психолого-педагогічного семінару по темі: «Психологічні аспекти ефективності сучасного уроку» під керівництвом практичного психолога Павлюченко Л.М., яка досить вдало організовує та навчає педагогів і проводить семінари, тренінги, ділові ігри:
    1. Психолого-педагогічні проблеми обдарованої особистості в школі та сім’ї.
    2. Психолого-педагогічна допомога учням.
    3. Створення позитивного психоемоційного клімату в шкільному колективі.
    4. Професійне здоров’я вчителя.
    5. Дозвольте собі бути щасливим.
    6. Психологічний клімат колективу.

    ОтветитьУдалить
  2. По-перше, дякую за представлені у блозі матеріали! Розроблені семінари, анкети, методики будуть досить корисними і цінними в роботі будь-якого шкільного психолога.
    По-друге, запропонована тема є безумовно актуальною, оскільки сучасний педагог обов’язково повинен володіти теоретичними і практичними знаннями з даного питання. Це необхідно для збереження здоров'я не лише самого вчителя, але й учнів. Адже навчальна діяльність є провідною для учнів і в ній формується особистість дитини, через стосунки „вчитель – учень” діти навчаються взаємодіяти з оточенням. Для школяра вчитель – взірець для наслідування. Якщо вчитель нервовий, неврівноважений, то від цього страждає не тільки навчально-виховний процес, а й порушується взаємодія вихованців з даним учителем, діти стають невпевненими, підвищується тривожність, відсутнє почуття захищеності, що переходить у шкільну дезадаптацію і, а в такому разі годі й говорити про психічне здоров’я. Добрі, врівноважені, люблячі дітей педагоги мають багато прихильників серед учнів, їх поважають, ними захоплюються, намагаються наслідувати. Маючи справу із вразливою душею дитини, учитель має оберігати її духовну цілісність. Справжньому вчителю недостатньо бути хорошим методистом, йому не обійтись без психологічних знань.
    Такі знання педагоги Малокатеринівського НВК «Мрія» отримують на різноманітних семінарах-тренінгах та психолого-педагогічних консиліумах з обов’язковим використанням відповідних темам діагностичних методик.
    З мого невеличкого досвіду роботи можу запропонувати нещодавно проведений семінар для педагогічних працівників: «Синдром професійного вигорання: як зберегти психоемоційне здоров’я вчителя».
    http://www.slideshare.net/ssuser20d4ee/psikhologo-pedagogichny-seminar-47474346

    http://www.slideshare.net/ssuser20d4ee/vistup-na-semynary

    ОтветитьУдалить
  3. Ставлення педагога до інновацій важливе на всіх етапах їх впровадження, від прийняття рішення про потребу в нововведенні (на цьому етапі дуже важлива психологічна готовність керівника закладу до впровадження інновацій, уміння організувати процес) до його практичного використання.
    Причини несприйняття інновацій мають особистий, психологічний та соціальний характер. Якщо педагог прагне передусім уникнути невдачі, а не досягти нових позитивних результатів, боїться труднощів, не бажає змінюватись відповідно до нових умов, займатись самоосвітою, то таке ставлення здатне загальмувати інноваційний процес, а в багатьох випадках і зупинити його.

    ОтветитьУдалить
  4. Поняття "психічне здоров'я" охоплює шляхи гармонізації людини, її бажання, амбіції, здібності, ідеали, почуття і свідомість.


    Психічне здоров'я можна визначити як комфортність особистості у соціумі.
    Психічне здоров'я- відсутність вад особистого розвитку.
    Психічне здоров'я - здатність протидіяти стресу.
    Ступені психічного здоров'я лежать в таких сферах, як
    Відношення до себе
    Відношення до інших
    Відношення до потреб життя
    Психічне здоров'я людини пов'язане з її стійкості щодо стресу та деструкцій у поведінці.
    Набір характеристик здорової особистості:
    1. Свідомий контроль свого життя.
    2. Усвідомлене виконання своїх соціальних ролей.
    3. Здатність протидіяти стресу.
    Психічне здоров'я учнів та педагога охоплює крім цього такі характеристики, як здатність сприймати і аналізувати інформацію, здатність до організації навчальної діяльності та самоорганізації з урахуванням норм навантаження та власного психічного стану.
    Ознаками психічного здоров'я учня є
    - адаптованість до умов навчання,
    - полінезалежність,
    - прийнятість у групі,
    - низька тривожність,
    - відсутність вираженої акцентуації,
    - емоційна стабільність,
    - здатність сортувати інформацію.
    Психічне здоров'я педагога - запорука психологічного комфорту учня.
    Збереження психічного здоров'я учня та вчителя є безперервний профілактичний процес, який передбачає своєчасне попередження психоемоційного перенавантаження

    ОтветитьУдалить
  5. Важливим фактором впливу макросередовища на психологічний клімат дитячого колективу та кожного учня є стиль взаємодії педагога з учнями та стиль управлінської діяльності керівника: вміння швидко адаптуватися до нових змін у суспільстві; модернізувати навчально-виховний процес відповідно до вимог сьогодення; впроваджувати активні методи педагогічної взаємодії та управлінської діяльності; будувати особистісні взаємини на гуманістичних засадах. Отже, формування здорового психологічного клімату в колективі – результат серйозної роботи вчителів. Якщо у колективі освітнього закладу панує атмосфера гуманності, діловитості, творчості, взаємодопомоги, то така ж атмосфера буде панувати й у дитячому колективі. Здоровий психологічний клімат означає, що дитина перебуває у стані духовного комфорту: рівноваги, спокою, захищеності; вона задоволена своїм буттям, оптимістична. У стані емоційного комфорту дитина характеризується оптимістичним світосприйняттям, вона вірить у прихильність до неї оточуючих, відкрита для контактів. Це позитивно позначається на всіх сферах життєдіяльності, підвищує працездатність, посилює активність, упевненість, віру у свої можливості, сили.

    ОтветитьУдалить
  6. Проблема формування сприятливого психологічного клімату в дитячому колективі – явище багатоперспективне. На перший погляд, нам здається, що знаємо кожну дитину, але в той же час не можемо передбачити результат виховного впливу на групу дітей.
    На психологічний клімат дитячого колективу та кожного учня має важливий вплив стиль взаємодії педагога з учнями та стиль управлінської діяльності керівника: вміння швидко адаптуватися до нових змін у суспільстві; модернізувати навчально-виховний процес відповідно до вимог сьогодення; впроваджувати активні методи педагогічної взаємодії та управлінської діяльності; будувати особистісні взаємини на гуманістичних засадах. Крім того, факторами впливу на клімат дитячого колективу є емоційний стан учнів та настрій учителя. Про необхідність і можливість свідомо управляти емоційним життям дитячого колективу знаходимо і у педагогічній спадщині Ш.О.Амонашвілі , педагогічні читання якого відвідав педагог нашої школи. Гладка С.О. поділилася з колегами досвідом впровадження гуманної педагогіки, як основи сучасної системи освіти, дитина розглядається як цілісна особистість.
    Здоровий психологічний клімат означає, що дитина перебуває у стані духовного комфорту: рівноваги, спокою, захищеності; вона задоволена своїм буттям, оптимістична. У стані емоційного комфорту дитина характеризується оптимістичним світосприйняттям, вона вірить у прихильність до неї оточуючих, відкрита для контактів. Це позитивно позначається на всіх сферах життєдіяльності, підвищує працездатність, посилює активність, упевненість, віру у свої можливості, сили. Для цього психологічна служба школи співпрацює з учнями, класними керівниками, вчителями - предметниками, батьками: психолого-педагогічні семінари, круглі столи для учнів, педагогічні консиліуми, читання, заняття з елементами тренінгу, ділові ігри.
    З метою психологічного комфорту наших учнів школа тісно співпрацює з суб’єктами освітнього округу: відбувається взаємовідвідування занять вчителями початкової ланки і вихователями ДНЗ, проходять спільні педагогічні читання та семінари між педагогами нашої школи, музичної школи, Будинку Культури, ДНЗ. Викладачі діляться досвідом роботи, власними напрацюваннями щодо організації максимально комфортних умов для розвитку тих чи інших здібностей учнів.
    Отже, формування здорового психологічного клімату В кожному дитячому колективі – результат серйозної роботи не лише вчителів школи, а усіх педагогів освітнього округу, батьків. Якщо у колективі освітнього закладу панує атмосфера гуманності, творчості, добра, почуття гумору, взаємодопомоги та підтримки, то така ж атмосфера буде передаватися і дітям, панувати у дитячих колективах: дитина стає рівноправним співучасником освітнього процесу - саме освітнього, а не навчального.

    ОтветитьУдалить
  7. Готовність до інноваційної педагогічної діяльності -- особливий особистісний стан, який передбачає наявність у педагога мотиваційно-ціннісного ставлення до професійної діяльності, володіння ефективними способами і засобами досягнення педагогічних цілей, здатності до творчості і рефлексії.
    Вона є основою активної суспільної і професійно-педагогічної позиції суб'єкта, яка спонукає до інноваційної діяльності та сприяє її продуктивності.
    Багато проблем, що постають перед педагогами, які працюють в інноваційному режимі, пов'язані і з низькою інноваційною компетентністю.
    Інноваційна компетентність педагога -- система мотивів, знань, умінь, навичок, особистісних якостей педагога, що забезпечує ефективність використання нових педагогічних технологій у роботі з дітьми.
    Компонентами інноваційної компетентності педагога є поінформованість про інноваційні педагогічні технології, належне володіння їх змістом і методикою, висока культура використання інновацій у навчально-виховній роботі, особиста переконаність у необхідності застосування інноваційних педагогічних технологій.
    Готовність до інноваційної діяльності є внутрішньою силою, що формує інноваційну позицію педагога. За структурою це складне інтегративне утворення, яке охоплює різноманітні якості, властивості, знання, навички особистості. Як один із важливих компонентів професійної готовності, вона є передумовою ефективної діяльності педагога, максимальної реалізації його можливостей, розкриття творчого потенціалу. Джерела готовності до інноваційної діяльності сягають проблематики особистісного розвитку, професійної спрямованості, професійної освіти, виховання й самовиховання, професійного самовизначення педагога.В інноваційних освітніх перетвореннях особливо високими є вимоги до рівня теоретичних знань і практичної підготовки вчителя. Він повинен уміти спрямовувати навчально-виховний процес на особистість вихованця, вибудовувати свою професійну діяльність так, щоб кожен учень мав необмежені можливості для самостійного і високоефективного розвитку. А це у принципово інших вимірах визначає проблематику і зміст професійної та особистісної підготовки педагога, актуалізує необхідність створення педагогічних систем, зорієнтованих на інноваційну діяльність.
    Лукашівський НВК

    ОтветитьУдалить
  8. Дякую за корисну, цікаву, актуальну інформацію та підбірку матеріалів. Насправді, психічне здоров'я учня прямо залежить від психічного здоров'я педагога, бо особа з поганим, пригніченим настроєм, дратівлива, напружена, яка постійно гнівається, відчуває труднощі у керуванні своїми емоціями не зможе забезпечити гармонійного розвитку творчої та здорової особистості.
    Що стосується впровадження нових освітніх технологій в педагогічну діяльність вчителів, то для досягнення бажаних результатів обов’язково необхідно готувати вчителів до цього. Так як, в силу психологічних особливостей людини, вчителі, як і звичайні люди, бояться змін та інновацій.
    В Балабинському НВК постійно відбуваються психолого-педагогічні семінари, семінари-практикуми, на яких вчителі отримують як теоретичні знання, так і практичні поради по забезпеченню комфортних умов для праці та навчання учнів.

    ОтветитьУдалить
  9. Складна соціально-економічна ситуація в країні негативно відбивається на здоров’ї населення, а в першу чергу, дітей. Поряд із загостренням хронічних захворювань, стрімко молодіють різні соматичні хвороби. Проте особливе занепокоєння викликають порушення психічного здоров’я у дітей та підлітків. Саме тому проблема збереження психічного благополуччя молодого покоління є надзвичайно актуальною на сучасному етапі розвитку суспільства та системи освіти.
    Вчитель, підготовлений до інноваційної діяльності, характеризується одинадцятьма професійними й особистісними якостями:
    1. Усвідомлює цілі освітньої діяльності в контексті актуальних
    педагогічних проблем сучасної школи, враховує та розвиває індивідуальні здібності учнів, їх інтереси і потреби.
    2. Уміє відповідно до нововведень у науці й практиці по-новому формулювати освітні цілі з предмета, певної методики, досягати й оптимально переосмислювати їх під час навчання.
    3. Здатний вибудовувати цілісну освітню програму навчання і виховання,
    яка враховувала б індивідуальний підхід до дітей, освітні стандарти, нові
    педагогічні орієнтири.
    4. Уміло поєднує сучасну йому реальність з вимогами
    особистісно-орієнтованої освіти, здатен до коригування освітнього процесу за критеріями інноваційної діяльності.
    5. Здатний бачити індивідуальні здібності дітей і навчати відповідно до їх
    особливостей.
    6. Уміє продуктивно, нестандартно організовувати й проводити навчання і
    виховання, забезпечуючи розвиток творчості дітей через використання
    інноваційних технологій.
    7. Застосовує форми і методи інноваційного навчання, яке передбачає
    врахування особистого досвіду й мотивів вихованців, використання доступних для дітей форм рефлексії та самооцінки.
    8. Адекватно оцінює, стимулює самовираження вихованців, здатний бачити позитивний розвиток учнів.
    9. Уміє аналізувати зміни в освітній діяльності, у розвитку особистісних
    якостей вихованців.
    10. Здатний і прагне до особистісного творчого розвитку, рефлексивної
    діяльності, усвідомлює значущість, актуальність власних інноваційних пошуків і відкриттів.
    11.Уміє ділитися досвідом роботи через майстер-класи, семінари, друковані продукти, творчі звіти тощо.
    Однією з найголовніших умов збереження психічного здоров'я школярів є дотримання науково обґрунтованих психогігієнічних норм організації навчання школярів з урахуванням індивідуальних норм навантаження, здатність витримувати навчальне навантаження, не тільки зберігаючи стан повного душевного, тілесного та соціального добробуту, а й збільшуючи при цьому якість власного психічного здоров'я, а також принципів гуманізації освіти. Ці принципи передбачають застосування особистісно орієнтованих технологій навчання, ставлення до учнів як до рівноправних партнерів у спільній діяльності, виявлення поваги і любові до них, створення сприятливих умов для активності учнів.

    ОтветитьУдалить



  10. Левченко Л.В.- практичний психолог; Паливода О.М.- заступник директора з НВР Мар'ївського НВК.
    Педагогічний та учнівський колективи відрізняються від більшості колективів різноплановістю комунікативних зв’язків. Педагог спілкується з колегами, учнями, керівництвом, батьками, учні - з вчителями, однолітками, старшими та молодшими за віком дітьми школи. В кожному випадку стратегія та психологічна характеристика процесів спілкування і взаємодії є особливою:
    • взаємодія з колегами передбачає конкуренцію та обмін інформацією;
    • взаємодія з керівництвом - підпорядкування, виконання вказівок, реалізацію чужої мети;
    • взаємодія з учнями – толерантність, вимогливе ставлення, етичність;
    Усі перелічені характеристики впливають на емоційний стан як педагога, так і учнів. Це потребує від учасників виховного процесу високої пластичності комунікативних функцій, які безпосередньо виявляються в процесі розвитку самосвідомості. Розуміння людиною не об’єктів, а їхніх властивостей і зв’язків, значущості для себе та оточуючих, створює умови для розвитку самосвідомості як педагога ,так і учнів. Учитель - це джерело наслідування для учнів, і саме від нього залежить як себе почуватимуть його учні. Часто школярам потрібна психологічна підтримка, яка допомагає їм повірити в себе і свої здібності, особливо в разі невдач, створює комфортне емоційне середовище. Підтримувати учня – значить розуміти його, вміти взаємодіяти з ним, виявляти емпатію до нього і головне - допомогти дитині відчути свою необхідність.
    Якщо вчитель , йдучи на роботу, несе із собою тягар своїх власних невирішених проблем.,які його постійно гнітять і відволікають , це безумовно буде передаватись на ефективності і результативності проведеного уроку, на взаємовідносини із учнями. Діти-дуже тонкі натури , які відчувають настрій вчителя, його емоційний стан і певним чином реагують на нього. А тому запорукою психологічного комфорту учнів є психічне здоров’я педагога. В Мар’ївському НВК з метою створення позитивного психологічного мікроклімату як в учнівському так і педагогічному середовищі проводяться комплекс заходів: тренінги, семінари , круглі столи, зустрічі. Останньою такою зустріччю був круглий стіл за участю провідних спеціалістів ЗОІППО на тему « Педагогічне вигоряння: причини , шляхи запобігання». Щодо учнів, то робочим навчальним планом передбачено факультативи « Психологічний розвиток особистості молодшого підліткового віку», « Психологія спілкування», «Сімейні цінності».
    Щодо запропонованої тези, то дійсно,перш ,ніж впроваджувати якусь інновацію, кожен із педагогів повинен внутрішньо бути готовим до цього. Вже так побудована психологія людини, що вона переживає страх перед невідомим , новим. Але всі ми живемо у вік науково-технічного прогресу, в епоху комп’ютерних технологій, і повинні розуміти, що світ не стоїть на одному місці, а тому необхідно завжди бути готовими до впровадження чогось нового, успіх якого залежить від наших знань, вмінь і бажань.


    ОтветитьУдалить
  11. Готовность педагогов к внедрению инновационных технологий в образовательный процесс зависит от готовности педагогов воспринимать учащихся не в качестве объекта педагогического воздействия, а как активных субъектов образовательного процесса. При традиционной системе образования схема пндагогического воздействия была совершенно простой и понятной: педагог передавал знания учащимся, воспитывал, направлял познавательную деятельность учащихся, оценивал результаты учебной деятельности учащихся. На современном этапе, в условиях гуманизации образования, приоритетное значение стала иметь сама личность учащегося, а также инновационные методы стимуляции когнитивной сферы личности. Таким образом, именно личностная парадигма образования, позволяет учащимся чувствовать себя полноправными субъектами собственного образовательного процесса с одной стороны, а с другой — чувствоовать самостоятельную ответственность за качество и уровень полученных знаний. Задача педагога в данных условиях — отказавшись от традиционной схемы воздействия, учитывая индивидуальные личностные характеристики учащихся, посредством внедрения разнообразных инновационных образовательных технологий, создать благоприятные условия для возникновения устойчивой мотивациооной базы познавательной деятельности учащихся. Такой подход в образовательном процессе позволит реализоваться учащимся как эвристической личности, способной ставить перед собой конкретные образовательные цели и способной нести самостоятельную ответственность за её результативность.

    ОтветитьУдалить
  12. Дякуємо за цікавий та актуальний матеріал. Дійсно, у наш час слід приділяти значної уваги емоційному комфорту особистості, а, особливо, якщо це стосується педагога, то кожен розуміє, що саме ця професія пов`язана з вихованням та навчанням молодого покоління. Тож цілком підтримую тезу: «Психічне здоров'я педагога - запорука психологічного комфорту дитини».
    Завжди головним питанням в роботі вчителя буде мета саморегуляції емоційно-вольової сфери як запоруки нормальної працездатності, формування відповідальності за свої емоції.
    Психічне здоров'я людини це з одного боку стійкість до стресу, негативних обставин, що виражається у поведінці, а з іншого боку, це повноцінне задоволення всіх моральних, фізичних та біологічних потреб людини. Що ж стосується сучасного педагога, то ні для кого не секрет, що вимоги до такої особистості і як до людини, так і до фахівця величезні.
    Педагогічна діяльність насичена різного роду напруженими ситуаціями і різними факторами, пов'язаними з можливістю підвищеного емоційного реагування.
    Причини складності, напруженості педагогічної діяльності зумовлені об'єктивними і суб'єктивними чинниками. Під об'єктивними факторами розуміють зовнішні умови ситуації, її складність, тобто складні, напружені умови діяльності (завантаженість робочого дня, зіткнення з новими, важкими ситуаціями, підвищені інтелектуальні навантаження, постійний творчий пошук, активність і т.д.). Суб'єктивні чинники - особливості особистості, які провокують надмірну чутливість людини, тобто постійний контакт з особинами різного віку (колеги, діти), різного соціального статусу (адміністрація школи, інші колеги, батьки дітей тощо), з різним характером, темпераментом (спокійні, активні, агресивні, конфліктні, лояльні, байдужі тощо). Тому для врегулювання свого психічного здоров'я, слід використовувати сучасні методики провідних фахівців в галузі психології.
    Так, я згодна з тим, що одним з найвагоміших факторів, від якого залежить успіх впровадження нових освітніх технологій є психологічна готовність, здатність педагогічних працівників до інновацій, їх бажання набувати нових знань та навичок та ділитися цими знаннями з іншими.

    ОтветитьУдалить